1

راهنمای جامع حذف مو پیش از جراحی فالوپلاستی در مردان ترنس (FTM)

مترجم: سعید.ش

حذف مو پیش از جراحی فالوپلاستی FTM (همراه با ساخت پیش آبراه) یک ضرورت پزشکی است ، اما پیش از آن که جهت حذف مو اقدام نمایید نکات بسیاری را در این خصوص باید بدانید.

اگر چه ، هر چه سطح دانسته های شما بالاتر رود احتمال اين كه اقدام جهت حذف مو پیش از جراحی را در اولویت بالاتری قرار دهيد و احتمالا تلاش نماييد تا حذف مو با صرف هزینه پایین تری صورت گیرد ، بيشتر خواهد شد !

این راهنما به بررسی جنبه های بسيار مهم حذف مو پیش از جراحی فالوپلاستی مى پردازد؛ در این راهنما توصیه هایی ارائه گردیده است که به شما کمک می کند تا بتوانید به بیشترین ميزان تاثیرات روند حذف مو دست یابید.

رشد مو در پیش آبراه ریسک ایجاد عوارض و مشکلات مرتبط با مثانه و مجاری ادراری از جمله تنگی مجرای ادرار ، احتباس ادرار ، چکه کردن ادرار ، و عفونت را افزایش می دهد. به همین جهت جراحانی که فالوپلاستی را همراه با افزایش طول پیش آبراه انجام می دهند پیش از انجام جراحی ، حذف مو از هر بخشی از پوست که بمنظور ساخت پیش آبراه مورد استفاده قرار خواهد گرفت را ضروری می دانند.

حذف مو پیش از جراحی به جهت زیبایی نیز انجام می پذیرد. برای مثال ، ناحیه گرافتی که به جهت ساخت کلاهک آلت مردانه مورد استفاده قرار می گیرد باید عاری از مو باشد.

رشد کمی مو روی شفت (تنه) آلت مردانه در مردان سیسجندر طبیعی است ، با این حال بسیاری از مردان ترنس ترجیح می دهند که شفت (تنه) آلت مردانه ایشان بدون مو باشد یا این که رویش مو روی تنه آلت مردانه حداقل کمتر از میزان مو هایی باشد که روی ناحیه اهدا کننده می روید.

✅مردان ترنسی که پیش از جراحی فالوپلاستی قصد حذف مو دارند ، سه گزینه پیش روی خود خواهند داشت : الکترولیز ، لیزر حذف مو ، یا ترکیبی از هر دو روش.

🔳مقایسه میان الکترولیز و لیزر حذف مو

الکترولیز یک پروسه موبَری با استفاده از جریان الکتریکی می باشد که از اواخر 1800 تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفته است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (US FDA) الکترولیز را به عنوان روشی جهت «حذف دائمی مو» تایید کرده است.

🔻الکترولوژی به سه روش انجام می پذیرد : ترمولیز (Thermolysis) ، گالوانیک (Galvanic)، و بلِند (Blend – ترکیبی از ترمولیز و گالوانیک).

در روش ترمولیز ، سوزن نازکی به درون هر فولیکول مو فرو برده می شود ، جریان الکتریکی (رادیویی یا فرکانس بالا) به فولیکول ارسال می شود و بدین ترتیب فولیکول مو تخریب می گردد.

ترمولیز نسبت به گالوانیک متد جدید تری می باشد و عملکرد سریع تری نیز دارد. (در این راهنما هر جا نامی از الکترولیز آورده می شود منظور همان ترمولیز است.)

یک برتری الکترولیز این است که برخلاف لیزر حذف مو ، اثر گذاری آن وابسته به رنگ مو نیست.

جلسات الکترولوژی معمولا یک الی دو ساعت به طول می انجامد.

در لیزر حذف مو (LHR) به جای هدف قرار دادن تمامی فولیکول (آن چه که در الکترولیز انجام می پذیرد) ، تنها پیاز مو تخریب می گردد و بدین ترتیب تعداد مو ها کاهش می یابد. لیزر حذف مو نوآوری جدید تری است و برای نخستین بار در 1960 جهت حذف مو مورد استفاده قرار گرفت.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (US FDA) لیزر حذف مو را به عنوان روشی جهت «کاهش دائمی مو» تایید کرده است.

با توجه به این که در لیزر حذف مو رنگدانه مو مورد هدف قرار می گیرد ، لذا بهترین نتایج هنگامی حاصل می شود که این روش جهت حذف مو های تیره از روی پوست روشن مورد استفاده قرار گیرد. حذف مو های سرخ رنگ ، خاکستری رنگ ، سفید ، و بلوند با استفاده از اين روش موفقیت آمیز نمی باشد.

یک برتری لیزر حذف مو نسبت به الکترولیز این است که در روش لیزر حذف مو می توان ناحیه وسیع تری را در مدت زمان بسیار کوتاه ترى تحت درمان قرار داد ، لذا در دراز مدت ميزان هزینه ها نسبت به الکترولیز كمتر خواهد بود.

جلسات لیزر حذف مو معمولا 15 الی 30 دقیقه به طول می انجامد.

1

🔳آیا نتیجه دائمی خواهد بود ؟ نه به این زودی.

در روش الکترولیز، «کاهش مو تا 90% گزارش شده است؛ اگر چه میزان اثرگذاری این روش از تنوع بالایی برخوردار بوده و به شخصی که این روند را انجام می دهد و روش مورد استفاده بستگی دارد. در روش الکترولیز ، گستره رشد مجدد مو از 15 تا 50 درصد متغير است.»

🔻نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که الکترولیز از فعالیت فولیکول های جدیدی که هنگام درمان با الکترولیز غیرفعال بوده اند جلوگیری نمی کند؛ بدین معنا که احتمال رشد مو های تازه در ناحیه ای که الکترولیز شده است وجود دارد. این مسئله در مردان ترنس چشمگیر است چرا که تستسترون فولیکول های جدید را فعال می کند. در نتیجه مردان ترنسی که به مدت طولانی تستسترون درمانی خود را متوقف نموده اند ممکن است به میزان بیشتری مستعد رشد مجدد مو پس از جراحی باشند.

📄مطالعات متعددی حاکی از آن است که «طولانی ترین دوره ای که ناحيه تحت درمان پس از حذف مو های زائد ، عاری از مو باقی مانده است مربوط به روش لیزر حذف مو بوده است».

علاوه بر آن ، مروری بر 30 آزمون تحت کنترل حاکی از آن است که لیزر حذف مو موثر تر از الکترولیز می باشد. از طرفی ، آکادمی درماتولوژی امریکا بیان نکرده است که آیا رشد مجدد مو پس از لیزر حذف مو رخ خواهد داد یا خیر ، بلکه با صراحت تمام به توصيف رشد مجدد مو پس از اتمام جلسات درمانی پرداخته است :

پس از اتمام جلسات درمانى ، اکثریت مراجعه کنندگان تا چندین ماه یا حتی چندین سال هیچ مویی روی پوست خود مشاهده نمی کنند. تعداد مو هایی که مجددا رشد خواهند نمود کمتر [از قبل] است و این مو ها نازک تر و روشن تر خواهند بود.

🔳با این حساب کدام روش بهتر است ؟

📄بر طبق مطالعه ای که در سال 2016 به لیزر حذف مو جهت انجام جراحی تغییرجنس پرداخته است :

شش ماه پس از درمان ، نرخ پاکسازی لیزر الکساندرایت نسبت به الکترولیز بالاتر می باشد (به ترتیب 74% در برابر 35%) ، 60 مرتبه سریع تر است ، با درد کمتری همراه است ، و در اين روش تعداد جلسات درمانى كمترى مورد نياز است.

شاید هر جلسه الکترولیز ارزان تر باشد ، اما برای حذف مو هاى هر ناحیه ساعات بسیاری لازم است؛ در مقابل ، در هر جلسه لیزر حذف مو کل ناحیه مورد نظر تحت درمان قرار خواهد گرفت ، پروسه با سرعت بیشتری انجام خواهد پذیرفت ، نرخ ایجاد عوارض جانبی پایین تر خواهد بود ، و در این روش تعداد جلسات کمتری مورد نیاز خواهد بود.

علارغم فقدان دستورالعمل های بالینی منطبق بر شواهد و مدارک يا داده های همتایانه اى كه مورد مطالعه قرار گرفته باشد و برترى الكتروليز نسبت به لیزر حذف مو را توجيه نموده باشد ، توصیه به انجام الکترولیز همچنان در جوامع و تالار گفتگو هاى تخصصی مراقبت از بهداشت ترنسجندر تداوم یافته است.

روى آوردن به لیزر به عنوان متد برتر حذف مو حاكى از آن است كه روش ليزر حذف مو باید گزینه اى پیش از [فالوپلاستی] نيز در نظر گرفته شود.

این [مطالعه] لیزر حذف مو را به عنوان روشی بسیار تاثیرگذار معرفى نموده است اما در توجه به [محدودیت های این روش از جمله] رنگ مو و پوست متقاضیان کوتاهی نموده است.

در پایان ، انتخاب کاملا شخصی است. برای بعضی از اشخاص روش الکترولیز گزینه مناسبى است ، در حالی که برای دیگر اشخاص روش لیزر حذف مو یا ترکیبی از الکترولیز و لیزر حذف مو گزینه مناسب تری خواهد بود.

1

📄»در گذشته فقط اشخاصی با موی تیره و پوست روشن قادر به انجام لیزر حذف مو به طور ایمن بودند. امروزه لیزر حذف مو گزینه اى برای اشخاصی با موی روشن و پوست روشن و همچنین اشخاصی با پوست تیره محسوب می گردد. لیزر حذف مو در این اشخاص باید با دقت فراوان انجام پذیرد.» – آکادمی درماتولوژی امریکا

دستگاه های لیزر حذف مو لیزر های متنوعی را به كار مى گيرند؛ می توانید در خصوص دستگاه های موجود در محله خود تحقیق کنید تا ببینید کدامیک برایتان مناسب تر از انواع دیگر است. برای مثال حذف مو در اشخاصی که پوست تیره دارند باید با دستگاه هایی صورت پذيرد که لیزر هايى با طول موج بلند تر را به كار مى گيرند.

🔳زمان بندى جهت حذف مو – این پروسه تا چه مدت به طول خواهد انجامید ؟

مدت زمانی که به طول می انجامد تا روند حذف مو پیش از فالوپلاستی تکمیل گردد متغیر است و به ناحیه اهدا کننده مورد استفاده ، دانسیته مو ، و رنگ مو و پوست بستگی دارد.

جراحتان موقعیت مکانی و ابعاد ناحیه اهدا کننده فلپ را مشخص می کند و شما را راهنمایی می کند تا روند حذف مو را در این ناحیه انجام دهید؛ پیش از جراحی ناحیه اهدا کننده فلپ باید بدون مو باشد.

در جلسه مشاوره ، از جراحتان درخواست نمایید که ناحیه اهدا کننده را با استفاده از ماژیک روی پوستتان خط کشی کند. جراحتان ممکن است تصویر الگو را نیز در اختيارتان قرار دهد. (الگو های حذف مو پيش از فالوپلاستی ساعد دست و ران پا در ادامه قرار داده شده است.)

🔻تصاویر زیر صرفا برای نمونه هستند؛ پیش از شروع پروسه حذف مو از جراحتان درخواست نماييد تا شما را راهنمایی کند.

1

2

موقعیت مکانی و ابعاد دقیق ناحیه اهدا کننده در فالوپلاستی ران پا را کمتر مى توان پیش بینی نمود. بعضی از جراحان از متقاضیان خود درخواست می کنند که پیش از شروع پروسه حذف مو سی تی اسکن انجام دهند. سی تی اسکن به تعیین دقیق تر موقعیت مکانی و ابعاد ناحیه اهدا کننده کمک می کند. (در سی تی اسکن میزان چربی زیر پوست و عروق و خونرسانی فلپ نیز به تصویر کشیده می شودو)

🔳سیکل رشد مو

رشد مو چرخه ای را می پیماید؛ درک اين چرخه از آن جهت حائز اهمیت است که حذف مو تنها در فاز رشد فعال این چرخه موثر واقع می شود. طول دوره سیکل رشد مو در ناحیه ساعد دست و ران پا با یکدیگر متفاوت است.

2

هنگام شروع پروسه حذف مو ، حدود 25% از فولیکول های مو در مرحله فعال به سر می برند ، در حالی که سایر فولیکول های مو در فاز گذار و استراحت قرار دارند. الکترولیز یا لیزر حذف مو فقط بر روی مو هایی که در فاز فعال قرار دارند اعمال اثر می کند ، به همین جهت حذف مو باید در چند نوبت و با فاصله زمانی معادل طول فاز رشد فعال انجام پذیرد.

حذف مو ناحیه اهدا کننده باید به مدت دو سیکل کامل رشد انجام پذیرد؛ سپس پیگیری ناحيه اهدا كننده تا مدتی معادل یک فاز رشد فعال ایده آل است تا بدين جهت رشد مجدد مو [در این ناحیه] نظارت گردد.

مطابق با جدول فوق ، اين مدت زمان معادل 9 الی 12.5 ماه براى ناحیه ساعد دست ، و 15.5 الی 18 ماه براى ناحیه ران پا ، به علاوه مدت زمانی جهت نظارت بر رشد مجدد مو می باشد.

ا Sara Thomas ، الکترولوژیستی با بیش از بیست سال تجربه کاری در بریتانیا بیان می دارد که حداقل 9 ماه حذف مو پيش از انجام جراحی فالوپلاستی ضروری است.

در یکی از نشریات ، Chris Hart از کلینیک لیزر Cristianos بیان می دارد که پروسه حذف مو در حدود 12 ماه به طول خواهد انجامید و به متقاضیان توصیه می کند که از پیش به خوبی برنامه ریزی نمایند.

🔻در مطالعات مرتبط با فالوپلاستی ، مدت زمان لازم برای انجام پروسه حذف مو تا حدودى متناقض است :

📄»پروسه حذف مو با استفاده از لیزر درمانی یا الکترولیز ، چهار الی شش ماه پیش از جراحی آغاز می شود.»

📄»انجمن درماتولوژی لیزر اروپا انجام سه الی هشت [جلسه] درمان با استفاده از [لیزر حذف مو] را توصیه می کند، و آکادمی درماتولوژی امریکا بیان می دارد اکثریت متقاضیان نیازمند دو الی شش [جلسه] درمان خواهند بود. هر یک از جلسات درمانی ممکن است تا 30 دقیقه به طول انجامد و با توجه به سیکل [رشد] مو باید بین هر دو جلسه حداقل شش هفته فاصله ایجاد شود. مطابق با تجربه ای که از [فالوپلاستی] داریم ، بهترین امر آن است که متقاضیان پیش از انجام جراحی ، سه ماه پس از آخرین جلسه برنامه حذف مو صبر کنند تا اطمینان کامل حاصل شود که رشد مجدد مو در آینده رخ نخواهد داد.»

با توجه به سیکل رشد مو ، به سادگی مشخص است که صرف هزینه فراوان برای انجام تعداد بیشتر جلسات حذف مو پیش از جراحی ، اين پروسه را تسريع نمى كند.

🔳هزینه پروسه حذف مو

بعضی از طرح های بیمه در ایالات متحده هزینه های پروسه حذف مو پیش از جراحی را پوشش می دهند ، با این حال بسیاری از مردان ترنس مجبور اند هزینه جلسات درمانی را از جیب خود بپردازند.

هزینه پروسه حذف مو به عوامل متعددی بستگی دارد لذا تخمین آن آسان نیست ، اما بطور کلی انتظار صرف هزینه ای از 1000 تا 2500 دلار امریکا را داشته باشید.

با توجه به این که هزینه الکترولیز بیشتر است ، بعضی از اشخاص پروسه حذف مو را ابتدا با لیزر درمانی شروع می کنند تا مو های ناحیه ای وسیع به سرعت نازک گردد و سپس به انجام الکترولیز می پردازند.

اشخاصی که بیمه دارند و هزینه های پروسه حذف موی ایشان پوشش داده می شود ، کد های CPT كه از جراح خود دريافت نموده اند را در اختيار شخصى كه روند حذف موی ایشان را انجام مى دهد قرار دهند. توجه داشته باشید که بسته به ناحیه اهدا کننده ، کد های حذف مو متفاوت است.

در صورتی که بیمه هزینه ها را بعدا به شما پرداخت کند بیشتر به نفع شما خواهد بود نسبت به زمانی که بیمه هزینه ها را پیش پرداخت نماید. رسيد هزينه های پرداختى خود را نگاه دارید !

در بریتانیا ، سازمان ملی بهداشت (NHS) هزینه الکترولیز و لیزر حذف مو را تا هشت جلسه پوشش می دهد ، اما فقط برای بخشی از ناحیه اهدا کننده که جهت ساخت پیش آبراه مورد استفاده قرار می گیرد.

🔳حذف مو پس از جراحی

حذف مو ناحیه اهدا کننده ای که جهت ساخت پیش آبراه مورد استفاده قرار خواهد گرفت حتما باید پیش از جراحی انجام پذیرد.

لیزر حذف مو های پیش آبراه اشخاص ترنس امکان پذیر است ، اما انجام این امر بسیار دشوار است. کرم موبَر شیمیایی مختص پیش آبراه نیز جهت درمان رشد مو در پیش آبراه پس از جراحی مورد استفاده قرار می گيرد ، اما این ها راه حل هایی برای رفع عوارض و مشکلات مرتبط با رشد مو پس از جراحی محسوب می گردند و نمی توان به چنين روش هايى به عنوان درمان استاندارد اتکا نمود.

حذف مو جهت زیبایی را می توان پس از جراحی انجام داد. این امر تداركات و هزینه های پیش از جراحی را کاهش می دهد ، با درد کمتری همراه خواهد بود (اگر پیش از بازگشت احساس آلت مردانه انجام پذیرد) ، و می توان نواحی را که شخص مایل به حذف مو می باشد با دقت بیشتری مورد هدف قرار داد.

اما به یاد داشته باشید که بعضی از متخصصان حذف مو کار بر روی نواحی تناسلی انجام نخواهند داد؛ و مورد دیگر این که وجود اسکار (جای برش) نیز اثرگذاری پروسه حذف مو را کاهش می دهد. همچنین مشخص نیست که حذف مو پس از جراحی چه تاثیری را بر روی ارگان جدید یا پنایل ایمپلنت اعمال می کند؛ پیش از شروع حتما از جراحتان بپرسید.

🔳توصیه های پایانی جهت حذف مو

🔹پیش از شروع پروسه حذف مو ، تاييد پزشک جراح خود را در خصوص موقعیت مکانی و ابعاد دقیق ناحیه ای که باید جهت حذف مو های آن اقدام كنيد ، دريافت نماييد.

🔸اگر جراحتان در جلسه مشاوره ناحیه ای که باید جهت حذف مو های آن اقدام نمایید را خط کشی نمود ، [از ناحيه خط کشی شده توسط جراح از زوایای مختلف] چندین عکس تهیه کنید و به عنوان مرجع نزد خود نگاه دارید تا بدين ترتيب در جلسات حذف مو مطمئن باشید که ناحیه صحیح مورد هدف قرار خواهد گرفت.

🔹تعطیلات پیش روی شما ست ؟ اگر تحت درمان لیزر حذف مو هستید باید به مدت سه الی شش هفته قبل و بعد از هر جلسه درمانی از تابش نور خورشید به ناحیه اهدا کننده جلوگیری بعمل آورید ، چرا که برنزه شدن پوست اثرگذاری لیزر حذف مو را کاهش می دهد.

🔸استفاده از ماینوکسیدیل در پروسه حذف مو ممنوع است.

🔹برخلاف آن چه که ممکن است در وبسایت ها مطالعه نموده باشید ، Meladine و Carbon dye میزان اثرگذاری لیزر حذف مو را افزايش نمى دهند.

🔸احساسى كه هنگام انجام الکترولیز یا لیزر حذف مو تجربه مى كنيد تا حدودى مانند تتو کردن است. اکثریت اشخاص به هیچ داروی مسکنی نیاز نخواهند داشت ، اما اگر نگران درد این پروسه هستید می توانید پيش از جلسات حذف مو از بیحسی موضعی مانند Tetracaine یا کرم EMLA استفاده نمایید. در روند لیزر حذف مو میزان درد هر جلسه نسبت به جلسه قبل کاهش خواهد یافت ، چرا که [با پیشرفت پروسه] رنگدانه های کمتری مورد هدف قرار خواهند گرفت.

🔹لیزر حذف مو را نمی توان روی نواحی تتو شده انجام داد.

🔸اگر پوست بسیار تیره رنگ دارید و قصد انجام لیزر حذف مو دارید ، توصیه می شود ابتدا تست سنجش حساسیت پوست (Patch Test) انجام دهید؛ در اين تست «ناحیه کوچکی با سطوح انرژی متفاوت لیزر می شود تا سطح [انرژى] مناسب لیزر جهت حذف موثر مو و بدون ایجاد سوختگی پوست تعیین گردد. در اشخاص با پوست بسیار تیره ، مرز میان سطح [انرژى] موثر و سوختگی بسیار باریک است.»

مترجم: سعید.ش
🌐منبع: هلپ ترنس سنتر – شبکه اطلاع رسانی ترنسجندر و تغییرجنس
https://helptranscenter.org
مرجع:
http://www.phallo.net

Copyright © 2018 سعید.ش https://helptranscenter.org هلپ ترنس سنتر – شبکه اطلاع رسانی ترنسجندر و تغییرجنس All Rights Reserved