9

رابطه جنسی پس از جراحی‌های تصدیق جنسیت چگونه است؟ (ویژه مردان و زنان ترنس و افراد غیرباینری) (بخش نهم و آخر)

مترجم: سعید.ش

🔻فایل پی‌دی‌اف تمامی قسمت‌های این مقاله را از طریق لینک زیر دانلود نمایید.

رابطه جنسی بعد عمل

در این ویدیو، دکتر کورتس کرین (به انگلیسی: Dr. Curtis Crane) از مرکز جراحی ترنسجندر Crane، فلوشیپ ارولوژی ترمیمی و بورد جراحی پلاستیک؛ و دکتر اشلی دی‌لیون (به انگلیسی: Dr. Ashley DeLeon)، بورد جراحی عمومی و تروما و فلوشیپ جراحی‌ ترنسجندر که تحت‌نظر دکتر کرین آموزش دیده است، به تمامی سوالات مردان ترنس، زنان ترنس، افراد غیرباینری و جندرفلوید درمورد رابطه جنسی پس از جراحی‌های تصدیق جنسیت پاسخ می‌دهند. بخش اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم پرسش و پاسخ‌های این ویدیو را از طریق‌ لینک‌های زیر مطالعه نمایید.

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم

بخش پنجم

بخش ششم

بخش هفتم

بخش هشتم

⚫️سوال 48. من عمل واژینوپلاستی را پشت سر گذاشته‌ام؛ آیا لازم است آزمایش پاپ‌اسمیر انجام دهم؟

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: پاسخ کوتاه، خیر است. چون شما دهانهٔ رحم ندارید. طی آزمایش پاپ‌اسمیر، از سلول‌های دهانهٔ رحم نمونه‌برداری کرده و با بررسی طبیعی یا غیرطبیعی بودن این سلول‌ها، وضعیت ابتلا به سرطان یا دیسپلازی دهانهٔ رحم را می‌سنجند. اگر عمل واژینوپلاستی‌تان را در این مرکز انجام داده باشید، ما طی این عمل برایتان دهانهٔ رحم، رحم، لوله‌های فالوپ، و تخمدان درست نمی‌کنیم، به همین دلیل بعد از عمل واژینوپلاستی نیازی به انجام آزمایش پاپ‌اسمیر نخواهید داشت. اگر می‌خواهید برای معاینه واژینال به پزشک زنان مراجعه کنید، هیچ اشکالی ندارد و می‌توانید این نوع معاینات را انجام دهید. اما بعد از عمل واژینوپلاستی نیازی به انجام آزمایش پاپ‌اسمیر ندارید.

⚫️سوال 49. من عمل فالوپلاستی را پشت سر گذاشته‌ام، اما دلم نمی‌خواهد کاشت پینایل ایمپلنت انجام دهم. دستگاه اکسترنال (خارجی) خاصی را معرفی می‌کنید تا برای نعوظ آلت بتوانم از آن استفاده کنم؟

🔸پاسخ دکتر کرین: بعضی از مراجعه‌کنندگانم گفته‌اند که دستگاه Erektor برایشان کارایی خوبی داشته است. این دستگاه مثل قفسی است که می‌توانید آلت تناسلی‌تان را درون آن قرار داده و سختی لازم را برای آلت تناسلی‌تان ایجاد نمایید. دستگاه خیلی گران‌قیمتی نیست، بنابراین امتحانش ضرری ندارد. می‌توانید امتحان کنید و ببینید که آیا دوستش دارید و برای شما و پارتنرتان کارایی لازم را دارد یا این‌که نه.

⚫️سوال 50. آیا پس از جراحی واژینوپلاستی، می‌توانم در استخر یا جکوزی رابطه جنسی برقرار کنم؟

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: البته که می‌توانید! عالی است. فقط اجازه بدهید 12 هفته از عملتان بگذرد تا مطمئن شوید که همه‌چیز کاملاً بهبود پیدا کرده باشد، تا دچار عوارض جانبی یا عفونت نشوید. بعد از گذشت 12 هفته می‌توانید در استخر یا جکوزی (وان آب داغ) رابطه جنسی برقرار کنید. توصیه می‌کنم موقع برقراری رابطه جنسی از روان‌کننده استفاده کنید، چون آب پوست را خشک می‌کند، به‌خصوص با توجه به این که واژنتان از جنس پوست ساخته شده است. بنابراین حتما از روان‌کننده استفاده کنید، اما در حالت کلی بعد از بهبودی‌تان، برقراری رابطه جنسی در استخر یا جکوزی (وان آب داغ) هیچ مشکلی ندارد.

⚫️سوال 51. من عمل واژینوپلاستی را پشت سر گذاشته‌ام، اما موقعی که به ارگاسم می‌رسم، وجود آلت تناسلی سابقم را به‌صورت عضو فانتوم احساس می‌کنم.

🔸پاسخ دکتر کرین: من تا به حال نشنیده‌ام برای کسی چنین اتفاقی بیفتد؛ ما برای صدها زن ترنس عمل جراحی واژینوپلاستی انجام داده‌ایم، و بشخصه تا به حال از کسی نشنیده‌ام که از این مسئله شکایت داشته باشد. اما احتمالاً مسئله ناممکنی نیست.

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: مسئله ناممکنی نیست. چندین زن ترنسی که برایشان عمل واژینوپلاستی انجام داده بودم، گفته بودند که بعد از عمل نیز همچنان درد فانتوم را احساس می‌کنند، البته نه این‌که برایشان دردناک باشد، بلکه بیشتر آلت تناسلی سابق خود را که طی عمل واژینوپلاستی حذف شده بود، به صورت عضو فانتوم احساس می‌کردند. و این مسئله پدیده شناخته شده‌ای است که بعد از جراحی واژینوپلاستی رخ می‌دهد، اما نمی‌دانم چطور این مسئله با حسی که موقع رسیدن به ارگاسم به شما دست می‌دهد ارتباط برقرار می‌کند.

⚫️سوال 52. من پس از جراحی فالوپلاستی به‌خاطر تنگی پیشابراهم، هنوز سوند سوپراپیوبیک دارم؛ آیا در این وضعیت می‌توانم رابطه جنسی برقرار کنم؟

🔸پاسخ دکتر کرین: بله می‌توانید.

⚫️سوال 53. شنیده‌ام که بعد از عمل فالوپلاستی می‌توانم آلت تناسلی‌ام را با استفاده از کاندوم و بانداژ کوبان به اندازه کافی سفت و سخت کنم. آیا این روش برای برقراری رابطه جنسی، کارایی لازم را دارد؟

🔸پاسخ دکتر کرین: بله می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. فقط یادتان باشد آلت تناسلی‌تان را به مدت طولانی نبندید، چون بدون شک نمی‌خواهید که به مدت طولانی مانع خونرسانی به آلت تناسلی‌تان شوید. اگر می‌خواهید آلت تناسلی‌تان را به این روش سخت کنید، طی کمتر از چند ساعت این کار را انجام دهید.

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: درمورد حلقه‌های آلت تناسلی (Cock Ring) چطور؟

🔸پاسخ دکتر کرین: برای آنها هم همینطور. اگر دیدید که آلت تناسلی‌تان کبود و آبی‌رنگ شده، آن را در آورید.

⚫️سوال 54. حداکثر تا چه مدت می‌توانم بانداژ کوبان و کاندوم یا حلقه آلت تناسلی را روی آلتم نگه دارم؟ تا موقعی که آلتم کبود و آبی‌رنگ شود؟ یا این‌که چهارچوب زمانی مشخصی وجود دارد؟

🔸پاسخ دکتر کرین: این موضوع برای هر آلتی با توجه به خونرسانی‌اش متفاوت است. مثلاً بعد از عمل فالوپلاستی موقعی که خونرسانی به آلت در اثر تشکیل لخته خونی در آلت قطع یا بسیار کم می‌شود و آلت در حال مرگ قرار می‌گیرد، ما حدوداً فقط چهار ساعت وقت داریم تا قبل از آسیب رسیدن به بافت آلت، خونرسانی آن را دوباره برقرار کنیم. حال خونرسانی به آلت‌تان به این بستگی دارد که بانداژ کوبان را چقدر محکم به دور آلت تناسلی‌تان بپیچید. هر چه شل‌تر بپیچید، کمتر مانع خونرسانی می‌شوید و هر چه سفت‌تر بپیچید، بیشتر مانع خونرسانی می‌شوید.

بنابراین به نظر من اگر واقعاً می‌خواهید جانب احتیاط و ایمنی را رعایت کنید، بانداژ کوبان را کمتر از یک ساعت به دور آلت‌تان بپیچید. اگر این مدت برایتان کافی نیست، دو ساعت هم احتمالاً مدت مناسبی است چون نصف آن چهار ساعتی است که در سناریوی قطع خونرسانی به آلت برایتان توصیف کردم. سه ساعت کمی پرخطرتر است. زندگی مثل یک طیف زنجیره‌ای است، و هیچ پاسخ سیاه یا سفیدی برای این پرسش وجود ندارد. از طرفی می‌توانید اصلاً آلت‌تان را با بانداژ کوبان سفت و سخت نکنید، از طرفی دیگر می‌توانید همیشه این کار را انجام دهید. متوجه هستید؟

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: با قوه تعقل‌تان تشخیص دهید. اگر می‌بینید آلت‌تان دارد کبود و آبی‌رنگ می‌شود، بانداژ کوبان را باز نموده و به این کار پایان دهید.

⚫️سوال 55. آیا معمولاً به زنان سیسجندر توصیه می‌شود که بعد از برقراری رابطه جنسی ادرار کنند تا دچار عفونت ادراری نشوند؟

🔹پاسخ دکتر دی‌لیون: بله! پیشابراه زنان سیسجندر بسیار کوتاه بوده، بیشتر از چند اینچ طول ندارد، و مستقیماً از زیر استخوان عانه تا مثانه و گردنهٔ مثانه امتداد یافته است. به همین دلیل است که زنان سیسجندر بیشتر در معرض ریسک ابتدا به عفونت ادراری و عفونت مثانه قرار دارند. اگر هر نوع باکتری به سمت دهانه پیشابراه قرار گیرد، ریسک ورود این باکتری‌ها از طریق پیشابراه به مثانه بالاتر می‌رود.

بنابراین اگر با چنین مسئله‌ای مواجه هستید، حتماً بلافاصله بعد از برقراری رابطه جنسی دخول واژینال، به دستشویی بروید و ادرار کنید. این کار یکی از اصلی‌ترین اقدامات دفاعی جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت مثانه است. اگر زن ترنسی هستید که عمل واژینوپلاستی را پشت سر گذاشته‌اید، معنایش این است که پیشابراه کوتاهی مثل زنان سیسجندر دارید؛ بنابراین هر موقع رابطه جنسی دخول واژینال برقرار کردید، دستشویی بروید و ادرار کنید تا مثانه‌تان تخلیه گردیده و در معرض ریسک ابتلا به عفونت ادراری قرار نگیرید.

⚫️سوال 56. آیا بعد از عمل پایین‌تنه، موقعی که با ناحیه تناسلی جدیدم به ارگاسم می‌رسم، حالت چهره‌ام کلاً تغییر پیدا می‌کند؟

🔸پاسخ دکتر کرین: (خنده) بله، دیگر قابل شناسایی نخواهید بود. بنابراین خیلی خوب است که کارت شناسایی و گواهینامه رانندگی‌تان، مشخصات اسم و شماره تامین اجتماعی‌تان، و گروه خونی‌تان را همراه خودتان داشته باشید، چون شاید آنقدر ارگاسم‌تان شدید باشد که به خونریزی بیافتید و نیاز به انتقال خون پیدا کنید. این ایمن‌ترین روشی است که می‌توانید انجام دهید. (خنده)

***

🔹دکتر دی‌لیون: ما سوالات بسیاری را دریافت کردیم که فرصت پاسخگویی به همه آنها را نیافتیم. اگر سوالی دارید، از ما بپرسید، یا مستقیماً پاسختان را می‌دهیم و یا این‌که یک جلسه فیسبوکی دیگر برای پاسخ به سوالات باقی‌مانده یا سوالات جدیدی که مطرح می‌شوند ترتیب داده و تاریخ برگزاری آن را به شما اعلام می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

🔸دکتر کرین: سپاسگزارم از سوالاتی که مطرح کردید.

🔻فایل پی‌دی‌اف تمامی قسمت‌های این مقاله را از طریق لینک زیر دانلود نمایید.

رابطه جنسی بعد عمل

مترجم: سعید.ش
🌐هلپ‌ترنس‌سنتر – شبکه اطلاع‌رسانی ترنسجندر و ترنزیشن
https://helptranscenter.org
مرجع:
https://youtu.be/M4BIAND4WHE