1

✅پرسش و پاسخ در شبکه هلپ ترنس سنتر – گروه آموزشی هلپ اف تو ام (سپتامبر 2018 – شهریور 1397)

⭕️موضوع: استفاده از داروی فیناستراید جهت جلوگیری و درمان طاسی با الگوی مردانه در مردان ترنس (FTM)
⚠️هویت کاربران محفوظ است.

👤گ می نویسد:✍️
سلام.عوارض مصرف قرص فیناستراید که واسه کاهش تولید دی هیدرو تستسترونه چیه؟من ۲سال و نیمه تستسترون درمانی میکنم با مصرف این قرص عوارضی پیش میاد؟مثلا جلوی تغیراتی که حاصل تزریق تستسترونه گرفته بشه؟ سوالی که دارم این هستش که به جزکاهش میل جنسی و بزرگی پستان بقیه تاثیرات تستسترون مثل حجیم شدن و قوی شدن عضلات تقسیم بافت چربی با الگو مردان عادی و… رو خنثی نمیکنه؟و احتمال ریزش مو بقیه نقاط شامل ریش و سیبیل هم میشه؟یعنی رشد ریش و سیبیل متوقف میشه؟

👤ف می نویسد:✍️
من حدود ۱۰ ماه مصرف میکنم مشکلی واسم پیش نیومده جز کاهش میل جنسی

💢🔴ادمین سعید.ش می نویسد:🖊
كار فيناسترايد مهار آنزيمى است كه تستسترون را به دى هيدرو تستسترون تبديل مى كند. اگر ميزان تبديل تستسترون به دى هيدرو تستسترون در بدن كاهش يابد ، سطح «دى هيدرو تستسترون» در بدن كاهش مى يابد ، نه سطح تستسترون.

عارضه جانبى بزرگ شدن سينه/پستان براى مردان سيسجندر مطرح است ، نه مردان ترنسى كه تخليه هر دو سينه را انجام داده اند ، لذا در اين خصوص جاى نگرانى نيست.

تنها نگرانى كه ممكن است مصرف فيناسترايد در مردان ترنس ايجاد كند؛ اين است كه مصرف این دارو ممکن است باعث نازک شدن یا كاهش سرعت رشد مو های صورت و بدن شود و از رشد و افزایش سایز کلیتوریس جلوگیری کند.

با توجه به اين كه دو سال و نيم از شروع هورمون درمانى شما مى گذرد ، نگرانى در مورد تاثير فيناسترايد بر رشد كليتوريس وجود ندارد. رشد كليتوريس پس از گذشت دو سال و نيم از شروع هورمون درمانى به حداكثر ميزان خود رسيده است و تاثيرى دائمى است و تحت تاثير فيناسترايد قرار نمى گيرد.

با مصرف فيناسترايد ، رشد مو هاى صورت و بدن متوقف نمى شود و مو هايى كه تا به حال رشد كرده است از بين نمى روند.

ممكن است با مصرف اين دارو سرعت رشد مو هايى كه تا به حال رشد كرده است كمى كاهش يابد يا اين دارو باعث نازك شدن مو هاى موجود شود ، از طرفى ممكن است مصرف اين دارو هيچ تاثيرى بر سرعت رشد يا ضخامت مو هاى صورت و بدن نداشته باشد؛ با توجه به اين كه بدن افراد مختلف با يكديگر متفاوت است نمى توان به طور دقيق از قبل پيش بينى كرد.

نگرانى اصلى كه در اين زمينه مطرح است؛ تاثير فيناسترايد بر رشد مو هاى «جديد» در نواحى صورت و بدن است و امكان دارد سرعت رشد مو هاى «جديد» در نواحى صورت و بدن كاهش يابد.

بنابراين بهتر است با خود بيانديشيد و اولويت هاى اصلى خود را براى خودتان مشخص نماييد. از خود بپرسيد آيا جلوگيرى از طاسى با الگوى مردانه برايتان مهم تر است يا پرپشت شدن موى صورت و بدن ؟ آيا اگر پرپشت شدن موى صورت و بدن به قيمت طاسى با الگوى مردانه تمام شود نيز حاضر هستيد آن را بپذيريد ؟ اگر جلوگيرى از طاسى سر با الگوى مردانه مدنظر شما ست ، آيا حاضر هستيد بخاطر آن اين ريسك را بپذيريد كه سرعت رشد مو هاى صورت و بدن كاهش يابد يا مو ها نازك تر شود ؟

پاسخ اين پرسش ها و اولويت هايتان را مى توانيد با توجه به تصميمات و ترجيحاتى كه داريد براى خودتان مشخص كنيد؛ اين امر به تصميم گيرى صحيح تر و آگاهانه تر كمك مى كند.

🔻در نهايت دو راه پيش روى خود خواهيد داشت:

يك. مصرف فيناسترايد با پذيرش كامل و آگاهانه تمامى ريسك هاى موجود

دو. عدم مصرف فيناسترايد تا زمانى كه هنوز رشد مو هاى صورت و بدن به حد نهايت خود نرسيده است ، و به جاى آن استفاده از ماينوكسيديل ، يا پذيرش طاسى با الگوى مردانه

به طور كلى انتظار مى رود پس از گذشت چهار-پنج سال از شروع تستسترون درمانى ، رويش موى صورت و بدن به حداكثر ميزان خود رسيده باشد و پس از اين مدت با ادامه هورمون درمانى تغييرات چندانى در اين زمينه صورت نخواهد گرفت. و بايد توجه داشت كه «حداكثر ميزان رويش موى صورت» در اشخاص مختلف متفاوت است و علاوه بر مدت زمانى كه از شروع تستسترون درمانى مى گذرد ، به ژنتيك فرد نيز بستگى دارد. بعضى از مردان ترنس با تستسترون درمانى مى توانند ريش پرپشتى داشته باشند و بعضى از مردان ترنس هيچ وقت نمى توانند ريش پرپشتى داشته باشند. درست مانند مردان سيسجندر.

لذا اگر نگرانى شديدى از تاثير فيناسترايد بر ميزان و سرعت رشد مو هاى صورت و بدن داريد ، در صورت تمايل مى توانيد تا چهار-پنج سال پس از شروع تستسترون درمانى صبر كنيد ، و پس از اين مدت كه رشد مو هاى صورت و بدن به حداكثر ميزان خود رسيد ، مصرف فيناسترايد را تحت نظارت پزشك آغاز كنيد. طى اين مدت نيز مى توانيد از ماينوكسيديل جهت جلوگيرى از طاسى با الگوى مردانه بهره جوييد.

ساير تاثيراتى كه اشاره داشتيد مربوط به تستسترون است و همانطور كه پيشتر ذكر گرديد ، كار فيناسترايد خنثى كردن تستسترون و تاثيرات آن نيست ، بلكه مهار آنزيمى است كه تستسترون را به دى هيدرو تستسترون تبديل مى كند.

بهترين امر آن است كه در خصوص مصرف فيناسترايد ابتدا با پزشك غدد و پزشك پوست و مو مشورت كنيد تا علت يا علل دقيق ريزش مو تشخيص داده شود ، سپس تحت نظر پزشك شروع به مصرف اين دارو نماييد و تاثيرات آن را بر بدن خود مشاهده نماييد. تمامى پرسش ها و نگرانى هاى خود را مى توانيد با پزشك غدد آگاه به علم روز و مجرب در امر هورمون درمانى اشخاص ترنس مطرح نماييد و پاسخ هر يك را از ايشان جويا شويد.

🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون ریزش مو و طاسی با الگوی مردانه به دسته «جلوگیری از ریزش مو» در وبسایت هلپ ترنس سنتر – شبکه اطلاع رسانی ترنسجندر و تغییرجنس به آدرس زیر مراجعه نمایید و مقالات جامع موجود در این دسته را مطالعه نمایید.
https://goo.gl/PLCbGZ

🔻مطلب مرتبط:

✳️پرسش و پاسخ – ریزش مو و طاسی با الگوی مردانه در مردان ترنس (FTM)
https://helptranscenter.org/2018/08/09/379/

🌐منبع: هلپ ترنس سنتر – شبکه اطلاع رسانی ترنسجندر و تغییرجنس
https://helptranscenter.org

Copyright © 2018 محمد بهامین آسمانی https://helptranscenter.org هلپ ترنس سنتر – شبکه اطلاع رسانی ترنسجندر و تغییرجنس All Rights Reserved